روزنامه گل
معین احمدوند - در چند سال اخیر، صدا و سیما در به تصویر کشیدن انواع و اقسام تبلیغات غرق شده و دیگر پخش زنده مسابقه فوتبالی نیست که از گزند پخش بیش از حد تبلیغات در امان مانده باشد.مقدار تبلیغاتی که همزمان با پخش زنده مسابقات فوتبال اعم از داخلی و خارجی پخش می شود، به شدت آزاردهنده و افسارگسیخته است و این حد از اشتباهات مديران سازمان صدا و سیما، حداقل برای مخاطبان معمولی فوتبال تا حدودی قابل درک و فهم نیست.
برای افرادی که به طور حرفه ای مسابقات فوتبال را از رسانه ملی تماشا و دنبال می کنند، تبلیغات به کابوسی تمام نشدنی برای آنها تبديل می شود و به ضرس قاطع می توان اذعان داشت که صدا و سیما خیلی خوب بلد است که چطور مخاطبان عاشق و علاقه مند به فوتبال را از تماشای زنده اکثر رقابت های مهم پشیمان سازد!هفته گذشته در عصر پنجشنبه بیشتر از اینکه دربی صد و پنجم را نگاه کنیم و در حال و هوای این دیدار حساس-که به نوعی ویترین و نمای فوتبال باشگاهی کشور در سراسر دنیاست-قرار بگیریم، تبلیغاتی مشاهده کردیم که به بدترین شکل ممکن در بدترین زمان ممکن، بر روی روح و روان مخاطبان سوهان می کشیدند و بر روی اعصاب و ذهن آنها، رژه می رفتند!
سی دقیقه قبل از آغاز بازی، ده دقیقه بین دو نیمه و پنج دقیقه بعد از پایان بازی، مدت زمان حداقلی پخش تبلیغات برای شهرآورد صد و پنجم بود! حتی در پخش زنده هم مدتی کیفیت تصاویر به دلیل حک شدن یک برند تبلیغاتی در دایره وسط زمین، در هر دو نیمه به شدت با افت قابل توجهی مواجه شد و این حق و حقوق حداقلی مخاطبان برای تماشای یکی از همیشه حساس ترین دیدارهای لیگ برتری نبود!
در اقصی نقاط دنیا، به ویژه در کشورهایی که در فوتبال صاحب سبک هستند و بينندگان زیادی از سراسر این کره خاکی، به تماشای بازی های باشگاهی همان کشورها می نشینند، پوشش رسانه ای فوق العاده ای برای معمولی ترین دیدارهای تدارک دیده می شود و به بهترین وجه ممکن،با ارائه یک بسته کامل و جامع شامل کارشناسی های فنی و تاکتیکی مفصل و به نمایش گذاشتن آمار و ارقام و ریزترین جزئیات بازی، مخاطبان تلویزیونی را آماده مشاهده ساده ترین دیدارها می سازند و به نوعی آنها را در جریان همه چیز قرار می دهند.
البته بحث پخش تبلیغات تلویزیونی در اکثر کشورهای صاحب سبک و پر بیننده فوتبال در جهان، به درستی رعایت می شود و هدف اصلی این یادداشت، چنین نیست که سازمان صدا و سیما حتماً باید پخش تبلیغات را متوقف و حتی قطع کند!
مقوله «تبلیغات تلویزیونی» موضوع مهمی در فوتبال روز دنیاست و از قضا، تیم هایی که تماشاگر و مخاطب بیشتری دارند، سود مالی کلانی از این راه به جیب می زنند؛ منتهی مراتب مشکل اینجاست که صدا و سیما، اصلا و ابدا از مسئله مهمی به نام «هنر پخش تبلیغات» بهره مند نیست. در واقع مدیران این سازمان، با نهایت کج سلیقگی و بد سلیقگی، اقدام به پخش بی رویه و هرز گونه تبلیغات می کنند. انگار مسئولان پخش صدا و سیما، به درستی مطلع نیستند که برای یک دیدار حساس فوتبال از نوع و جنس آبی و قرمز باید به چه اندازه و چه مدت و در چه مقاطعی، آگهی های خود را به نمایش بگذارند.
به هر روی، به معرض گذاشتن اینچنین تبلیغاتی، اجحاف در حق مخاطبان تلویزیونی است و این معضل در غروب پنجشنبه آن قدری ادامه دار، خسته کننده و ملالآور بود که حتی صدای محمد رضا احمدی، مجری برنامه فوتبال برتر هم در آمد! او با ناراحتی تمام از بینندگان خداحافظی کرد و مديران شبکه به جای اینکه حداقل پانزده دقیقه به کارشناسان این برنامه، برای اظهار نظر وقت اختصاص دهند، خیلی زود کنداکتور از پیش تعیین شده خود را از سر گرفتند و سریال کره ای «افسانه مین جه» را روی آنتن بردند!
دریغا از جریان ذرهای اندیشه و تفکر میان مديرانی که هر ساله بودجه هنگفتی از این کشور را صرف تولید و ساخت برنامه هایی که اصلا به مذاق مخاطبان خوش نمی آید، می کنند!
#پیج رسمی روزنامه گل