جستجو سایتهای دیگر جستجوی پیشرفتهآرشیوتماس با مادرباره ما صفحه اصلی
نسخه شماره 1301 - 1389/06/02 -

 6 تيم از 18 تيم بدون اسپانسر
 ناكامي باشگاه‌هاي ايراني از روي پيراهن شروع مي‌شود! 
نويسنده : فرشيد فرامرز

«فوتبال يك صنعت است» همه ما بارها و بارها اين جمله را شنيده‌ايم و خوب مي‌دانيم اين روزها گردش پول در اين حوزه، چه حجم وحشتناك و خيره‌كننده‌اي دارد. باشگاه‌هاي مطرح فوتبال در دنيا، در حال حاضر ساليانه ميليون‌ها دلار درآمدزايي دارند و از رهگذر ترفندهاي گوناگون، سود كلاني به جيب مي‌زنند. يكي از مهمترين شيوه‌هاي درآمدزايي در تمام جهان، بحث جذب اسپانسر است؛ كمپاني‌هاي صنعتي و تجاري ريزودرشتي كه معمولا نامشان روي پيراهن تيم‌هاي مختلف رويت مي‌شود. همه اين صغري- كبري‌ها را براي اين چيديم كه برسيم به ماجراهاي عجيب و غريب ليگ حرفه‌اي خودمان؛ جايي كه طبق معمول همه چيزش رنگ و بوي ديگري دارد و انگار مال يك دنياي ديگر است! نگاهي گذرا به فهرست اسپانسرهاي تيم‌هاي به اصطلاح حرفه‌اي فوتبال ايران نشان مي‌دهد بحث يافتن حامي مالي براي بيشتر باشگاه‌هاي ايراني هرگز مقوله‌اي جدي نيست كه يا در آن ورود نمي‌كنند و يا پس از ورود، به سختي شكست مي‌خورد!

اسپانسرينگ؛ يك بازار ورشكسته!
در حال حاضر از هجده تيم حاضر در ليگ حرفه‌اي كشورمان، شش تيم اسپانسر ندارند. پاس همدان، نفت تهران، نفت آبادان، شاهين بوشهر، فولاد خوزستان و ذوب‌آهن اصفهان شش تيمي هستند كه از آغاز ليگ تاكنون، نام هيچ اسپانسري روي پيراهن آنها درج نشده است. گذشته از اين باشگاه‌ها، پرسپوليس و استقلال هم به عنوان دو قطب دولتي فوتبال ايران در حال حاضر از اسپانسرينگ موسسه شبه دولتي شهرداري تهران سود مي‌برند. سرخپوشان در نيم فصل اول ليگ گذشته وضعيت مبهمي در اين زمينه داشتند، اما با حضور حبيب كاشاني – عضو شوراي شهر تهران- اوضاع به روال ليگ هفتم بازگشت و باز هم سرخپوشان زير چتر حمايتي شهرداري تهران قرار گرفتند. در فصل جاري و بعد از حضور فتح‌ا...زاده در باشگاه استقلال، اين مجموعه نيز تحت حمايت شهرداري تهران قرار گرفت تا استيلاي يك ساله بازارهاي مبل و موبايل بر پيراهن آبي اين تيم به پايان برسد. سومين تيم مشهور پايتخت اما، حكايت جالبي دارد. استيل‌آذين كه به صورت خصوصي اداره مي‌شود و طبيعتا نياز بيشتري به جذب اسپانسر دارد، روي پيراهنش را خالي از نام حاميان مالي گذاشته، اما پشت پيراهنش در اختيار بيمه رازي است و آنجا، نام اين شركت تبليغ مي‌شود! از دو تيم تبريزي حاضر در ليگ هم بشنويد كه تقريبا در جذب اسپانسر موفق بوده‌اند. تراكتورسازي كه پارسال نام يك روزنامه اقتصادي را تبليغ مي‌كرد، حالا پيراهنش را در اختيار بانك سپه قرار داده و شهرداري تبريز نيز تيم ديگري است كه «بانك شهر» را تبليغ مي‌كند.
صباي قم كه با خروج از حالت نظامي، شكل و شمايلي دولتي‌تر به خودش گرفته و تحت نظر استانداري قم اداره مي‌شود، يك شركت لبنياتي را روي پيراهنش تبليغ مي‌‌كند و جالب اينكه مس كرمان، رو و پشت پيراهنش را در اختيار دو شركت مسافري جداگانه قرار داده است. با گذر از اين باشگاه‌ها، مي‌رسيم به تيم‌هاي صنعتي و عمدتا متمولي كه ظاهرا ميانه خوبي با تلاش براي جذب اسپانسر ندارند و ترجيح مي‌دهند نام خودشان را در معرض ديد قرار بدهند. سايپايي‌ها معمولا نام محصولات خودشان را تبليغ مي‌كنند و هر بازي سراغ يكي از كالاهاي گروه مي‌روند. راه‌آهن شهر ري، «رجا» را تبليغ مي‌كند كه موسسه حمل و نقل ريلي است و بازيكنان تيم ملوان بندر انزلي هم با نام «منطقه آزاد انزلي» كه حامي مالي آنان است به ميدان مي‌روند. در مورد باشگاه سپاهان اصفهان هم حتما مي‌دانيد كه ثروتمندترين تيم ليگي، نيازي به شندرغاز(!) حاميان مالي ندارد و با نام كارخانجات بزرگ خودش وارد زمين مي‌شود! اين تمام حمايتي است كه تيم‌هاي ليگ‌برتري ايران كه عنوان «حرفه‌اي» را هم يدك مي‌كشند، توانسته‌اند از بازار تجارت ايران و جهان جذب كنند. اين يعني يك شكست واقعي!

اسپانسرينگ، حلقه‌اي از زنجيره فوتبال
اولين بار در اواخر دهه 60 پاي حاميان مالي به فوتبال ايران باز شد. پرسپوليس سدشكن اين ماجرا بود و اتفاقا باب كار را با همكاري با شركت‌هاي مشهور الكترونيكي خارج‌نشين باز كرد. گلدستار، ال‌جي و تويوتا از جمله كارخانجات بزرگي بودند كه پاي كار آمدند و به طور كوتاه‌مدت يا بلندمدت با پرسپوليس قرارداد بستند. جالب است بدانيد «مبليران» در اواسط دهه 70 به عنوان يكي از اولين اسپانسرهاي ايراني پرسپوليسي پنج ميليون تومان براي دو بازي به پرسپوليس پول داد. بعدها پاي استقلال هم به اين بازي باز شد و از اوايل ليگ حرفه‌اي، باشگاه‌هاي شهرستاني هم به دنبال يافتن اسپانسر رفتند. با اين حال صنعت يافتن اسپانسر در ايران هرگز چندان جدي نشد. شايد دليل مهم اين داستان كيفيت رو به نزول فوتبال ايران باشد كه به ويژه با توجه به شكست‌هاي بين‌المللي، كسي را به سرمايه‌گذاري ترغيب نمي‌كند. ديگر دليل اين داستان هم خصوصي نبودن فوتبال ايران است. اگر مديران ما فقط مديريت هزينه بلد نباشند و به واسطه خصوصي بودن باشگاهداري مجبور به درآمدزايي شوند، بي‌گمان همه انرژي‌شان را خرج يافتن حامي مالي معتبري خواهند كرد كه بخشي از بار مالي ناشي از هزينه‌هاي سنگين تيمداري را از روي دوش آنها بردارد. ديگر علت بي تمايلي موسسات تجاري به حضور در فوتبال ايران نيز به عدم پخش تلويزيوني بازي‌هاي بسياري از تيم‌ها مربوط مي‌شود؛ چه اينكه برندها تنها در شرايطي حاضر به سرمايه‌گذاري مي‌شوند كه مورد توجه رسانه‌ها قرار بگيرند. در واقع مي‌توان از اسپانسرينگ هم به عنوان حلقه‌اي از زنجيره فوتبال ياد كرد كه اگر بقيه اجزا ساز ناكوك بزنند، اين مقوله نيز با مشكل مواجه خواهد شد؛ اتفاقي كه امروز در فوتبال ايران رخ داده است!


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
نگاهی به گذشته
صفحه اصلی - درباره ما - تماس با ما -آرشیو - سایتهای دیگر - برگزیده صورتک ها - برگزیده کاریکاگل ها - برگزیده پوسترها - گزارش های تصویری
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه ورزشی گل می باشد و هرگونه استفاده غیر قانونی از مطالب سایت پیگرد قانونی خواهد داشت .
Copyright 2006-2008 , www.goaldaily.ir :: (Iranian Goal Newspaper) All rights reserved :: Email : Info@goaldaily.ir